NVPI: JAARCIJFERS 2008, NATIONAAL ENTERTAINMENTPRODUCT

NATIONAAL ENTERTAINMENTPRODUCT POPULAIR
Vier van de tien best verkochte CD’s en dvd’s is van eigen bodem

Nederlandse consumenten kochten in 2008 massaal entertainmentproducten van eigen bodem. Vier van de tien best verkochte cd’s en dvd’s is van Nederlandse makelij. Het totale aandeel van nationaal product is bijna 25%. De best verkochte dvd in 2008 was ‘Alles is Liefde’, terwijl Nick&Simon, Alain Clark, Marco Borsato, Anouk en Jan Smit hoge ogen gooiden met hun albums. In totaal besteedden consumenten in 2008 ruim 940 miljoen euro aan de aanschaf van muziek, dvd’s en games, een kleine 3% meer dan in 2007.

Blu-ray in opmars
Zoals verwacht, is Blu-ray aan een opmars begonnen. De afzet laat een stijging van ruim 500% zien ten opzichte van 2007, die vooral werd gerealiseerd in het vierde kwartaal van vorig jaar. Tegelijkertijd is er voor het eerst een daling in de verkopen van dvd zichtbaar. Na ‘Alles is Liefde’ was ‘Earth’ de populairste dvd van vorig jaar, gevolgd door ‘Mamma Mia The Movie’, ‘Kite Runner’, ‘Shawshank Redemption’ en ‘Zwartboek’. Op Blu-ray was ‘Earth’ ook erg succesvol. Alleen ‘Dark Night’ verkocht beter.

Meer muziekdownloads verkocht
De afzet en omzet van muziekdowloads liet in 2008 een groei van 17,5% zien. Daarmee komt het aandeel van dit product op iets meer dan 5%. Nederland blijft daarmee achter bij vergelijkbare Europese markten. ‘This is The Life’ van Amy MacDonald was het meest legaal gedownloade nummer van 2008. Ook Marco Borsato staat met ‘Stop de Tijd’ in de top tien. De best verkochte CD was ‘Back to Black’ van Amy Winehouse.

Consoles drijven gameverkopen
Ondanks dat er fors meer consoles en games verkocht werden in 2008, groeide de markt minder hard dan in het jaar ervoor. Meest populair zijn de Wii van Nintendo en de games die daarbij horen. ‘Grand Theft Auto IV’ staat twee maal in de hoogste regionen van de verkooplijsten van 2008, posities die naar verwachting in 2009 ook aan een product van Nederlandse bodem zullen toekomen. Eind februari wordt immers het in Nederland ontwikkelde ‘Killzone 2’ uitgebracht.

Nationaal Product is het beschermen waard
Het omzetaandeel van het nationaal product illustreert het belang van een vitale entertainmentsector voor de Nederlandse bedrijvigheid en culturele diversiteit. Muziekmaatschappijen en uitgevers van dvd’s en games investeren immers in de ontwikkeling van nieuwe producties, repertoire en artiesten. Tegelijkertijd ziet de sector zich geconfronteerd met veranderende behoeften van consumenten en is druk doende met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten die daarbij aansluiten, waarbij het tegengaan van ongeautoriseerd illegaal aanbod van onverminderd belang blijft. NVPI wil dat graag samen met de internet service providers doen, zoals in de ons omringende landen ook steeds vaker het geval is.

De entertainmentmarkt in 2008 :

 

             
  x miljoenen euro’s x miljoenen stuks
2008 2007 % 2008 2007 %
Albums  223,9 238,15 -6 17,99 19,04 -5,5
Singles  2,51 4,17 -39,8 0,68 1,05 -35,2
Muziekvideo (dvd/vhs) 33,3 39,28 -15,2 2,52 2,81 -10,3
Downloads  14,1 12 17,5 14,1 12 17,5
Totaal Audio 273,81 293,6 -6,7 35,29 34.9  1,1
             
VHS  0,06 0,18 -66,5 0,01 0,05 -72,8
dvd  328,4 346,4 -5,2 32,23 32,4 -0,4
umd 0,18 0,8 -76,7 0,02 0,09 -74,7
Blu-ray 9,62 1,8 434,4 0,37 0,06 503
HD DVD 0,4 0,37 7,1 0,03 0,01 137,1
Totaal Video  338,66 349,5 -3,1 32,67 32,6 0,3
             
PC games  48,4 57,1 -15,2 3,03 3,7 -17
Console games 293,99 227,1 29,5 8,1 6,9 16,9
Totaal Games 342,39 284,2 20,5 11,13 10,6 5,2
             
Totaal entertainmentsoftware 940,76 915,3 2,8 64,99 66 -1,6
             
Games hardware (consoles) 312,5 212,2 47,2 1,48 0,99 49,2
Totaal Entertainmentmarkt 1267,36 1139,5 11,2      

 

 

© s. kroeske - j.fictoor