T

Streaming, hitlijsten, marktcijfers, succesvolle festivalconcepten en meer: de panels op de derde editie van Buma NL op donderdag 20 september gaan in op voor het Hollandse lied belangwekkende onderwerpen. Het evenement focust daarmee op de veelbelovende maar spannende toekomst van dit succesvolle genre.
De aftrap van de conferentie wordt genomen door muziekbaas Tony Berk die vader en zoon René en Danny Froger interviewt. Andere sprekers en panelleden zijn onder meer componist Han Kooreneef, zanger Vinzzent, CNR-managing director Maarten Steinkamp, boeker Leon Lukassen en componist Eric van Tijn.

De derde editie van Buma NL vindt plaats op donderdag 20 september 2012 in en rond Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch. Het evenement voor en over de Hollandse muziek bestaat uit een uitgebreid conferentieprogramma, de uitreiking van de Buma NL Awards en een muziekfestival dat bekend en nieuw talent presenteert aan publiek en muziekprofessionals.
De belangrijkste media voor het Hollandse genre hebben zich als mediapartner verbonden aan Buma NL: Sterren.nl, Radio Oranje Nationaal, TV Oranje, Radio Hollandio, Radio NL en 100%NL Radio.

Panels
Een overzicht van de panels en de tot nu toe bevestigde sprekers:

Hollandse waar(de)
Tony Berk interviewt vader en zoon René en Danny Froger over hun carrière, repertoire, partners, tegenslagen en succes.

Marktontwikkelingen in cijfers
Maikel Verhaaren (GfK Retail and Technology), Sandra Jongstra (Nielsen Music Control) en Arno Prins (Music Research) geven inzicht in de cijfers over de Nederlandse muziekmarkt. Marijke Ruiter van heartselling gaat in op de betekenis ervan.

De berg omhoog: hoe lanceer je succesvol een artiest?
Wat is de ideale route en welke keuzes maak je als beginnende artiest? De ervaren artiestenmanagers Dennis Erhardt (cloud 9 Music), Adrie van den Berk (BME Bookings/berk music Productions) en Ludo Voeten (rocket) delen hun kennis.

De hitlijst is dood, lang leve de hitlijsten
Maarten Steinkamp (cnr entertainment) schijnt zijn licht over de samenstelling en de (media)waarde van de hitlijst. Paul Siteur (Sterren.nl), Nico Silvius (Radio Oranje Nationaal) en Arie Kuipers (BME Bookings) gaan op zijn stellingen in.

De waarde van de geluidsdrager
Robin van Beek (8ball music) en Tom Peters (nrgy music) gaan in op de veranderende inkomstenstromen en daarmee de nieuwe relatie tussen artiest, manager, label en boeker.

Wie plugt en promoot de auteur?
De uitgevers Brian Dessaur (Strengholt Music Group), Mark Bremer (universal music Publishing) en componist Han Kooreneef bespreken hoe een auteur zichzelf het best op de kaart kan zetten. Gespreksleider is componist Eric van Tijn.

De toekomst is 'streaming'
Vertegenwoordigers van onder meer Ziggo, Spotify en YouTube gaan onder leiding van Ewout van der Linden (Music Motion) in op de mogelijkheden en kansen van streaming muziekdiensten voor het Hollandse repertoire.

De zoete geur van succes, deel I
Leon Lukassen (Lukassen Produkties) en Eddy Mensink (Mega Piraten Festijn) vertellen over het succes van concepten zoals het Mega Piraten Festijn.

Waarheen leidt de weg? Van liedje tot productie
Zanger Vinzzent, René Dekker (ABC Entertainment) en plugger Rudo de Raaff geven waardevolle adviezen over hoe je tot een perfecte productie komt. Het panel buigt zich vervolgens kritisch over een aantal ingediende demo’s.

Meer sprekers worden komende weken bekendgemaakt.

 

© s. kroeske - j.fictoor