D

Er gaat recentelijk en regelmatig nogal eens een erg enthousiast verhaal de ronde dat vinyl weer bezig is met een opmars.

Graag brengt ik onderstaande verhaal onder de aandacht om aan te geven om welke aantallen dit in Nederland gaat. n.b. dit is een kort interview uit 2008. En recent is dat niet anders dan onderstaand verhaal, alle goede en enthousiaste vinyl-liefhebbers ten spijt. 

Het woord plaat is toch echt voltooid verleden tijd (note: redactie)

Platenverkoop in de lift
(september 2008)


In sommige landen lijkt 'vinyl' bezig aan een comeback. Waar cd-verkopen dalen, nemen die van de aloude zwarte langspeelplaat toe. In Nederland is het plaatje onduidelijk.
Dat blijkt uit cijfers van de internationale handelsorganisatie van de muziekindustrie, IFPI.

De wereldwijde verkoop verdubbelde in 2007, vergeleken met het jaar daarvoor, van drie miljoen naar zes miljoen. De cd-verkoop daalde met 12 procent.
Een relativering is daarbij wel op zijn plaats. Het aantal verkochte aantal platen valt in het niet bij de totale cd-verkopen. In 2007 werden in Nederland alleen al 19 miljoen cd's verkocht.

Maar platen zijn wel populair. Dat blijkt ook uit de fors gestegen verkopen van platenspelers, die in 2007 met 80 procent steeg vergeleken met 2006, aldus cijfers van de internationale Consumer Electronics Association.
De reden zou zijn dat juist jongeren weer iets tastbaars voor hun geld willen hebben. Ook is de geluidskwaliteit beter.

Veel jongere mensen zijn het kopen van cd's al niet eens meer gewend; ze downloaden hun muziek via bijvoorbeeld iTunes. Dit zijn doorgaans mp3-bestanden, die - hoewel niet slecht - toch een mindere muziekkwaliteit bieden dan bijvoorbeeld een plaat.
Een mp3'tje van 192 kbps biedt toch minder ruimte voor kwaliteit dan een volle vinylplaat.

Een audiobestand op een cd ook, maar daar steeds meer artiesten speciale versies van hun muziek uitbrengen en qua ontwerp van de platenhoes doorgaans flink uitpakken, krijgt de vinylplaat steeds meer de uitstraling van een collectors item.
Wouter Rutten van de Nederlandse entertainmentbranchevereniging NVPI relativeert de opvallende verkoopstijging van vinyl.
"Je praat wel over kleine aantallen. Er hoeft maar één artiest te zijn die een goedverkopend nieuw album uitbrengt, en dat ook op vinyl doet, en je ziet meteen een stijging in de totale verkoopcijfers van vinyl."

De cijfers van de NVPI ondersteunen dat. In 1998 en 1999 werden ongeveer 200.000 platen per jaar verkocht, maar in 2000 en 2001 was dat 100.000 platen per jaar. Maar in 2006 en 2007 waren de verkopen weer lager.
Daarbij moet gezegd dat de cijfers van de NVPI mogelijk niet het hele plaatje laten zien. De branchevereniging krijgt voornamelijk cijfers van de grotere verkoopkanalen (85-90% van de markt). Die grote ketens verkopen doorgaans alleen cd's en nauwelijks of geen vinylplaten.
Die worden vooral verkocht in kleine, gespecialiseerde zaakjes die niet aangesloten zijn bij organisaties die verkoopcijfers verzamelen.
Wereldwijd geldt hetzelfde voor vinylplaten die tweedehands worden verkocht. Die markt is zo mogelijk nog groter dan die voor nieuwe platen, maar vallen buiten het zichtveld van de IFPI.

bron: http://www.hamupro.nl/nieuws.php

 

© s. kroeske - j.fictoor