Universal Music verliest strijd downloadinkomsten Eminem's ex prod.bedrijf universal music moet Eminems voormalige productiebedrijf FBT 50% van de downloadinkomsten betalen.Een Amerikaanse rechtbank heeft zich in beroep uitgesproken tegen universal music, het muzieklabel van Eminem. Universal moet auteursrechten betalen aan FBT Productions, het voormalige productiehuis van de rapper. Dat heeft recht op 50% van de inkomsten van de digitale verkoop.
De uitspraak schept een precedent en kan miljoenen gaan kosten aan de muziekindustrie.

Eminem tekende een exclusief contract bij FBT Productions in 1995, nog voor hij beroemd werd. Bij de overstap van Eminem naar Universal, had FBT recht op 12% auteursrechten op de ‘platenverkoop' ("records sold").

In het pre-iTunes tijdperk was het tarief voor digitale auteursrechten niet duidelijk. FBT argumenteerde dat de digitale verkoop niet valt onder ‘platenverkoop' en dat de digitale verkoop FBT recht geeft op 50% van de netto ontvangsten. Een rechtbank weerlegde dat argument in maart 2009, maar die beslissing is nu verworpen. Volgens het hof van beroep waren de contracten ‘ondubbelzinnig'. De zaak is voor verdere opvolging naar een lagere rechtbank teruggestuurd.

De zaak van FBT tegen Universal gaat over miljoenen aan auteursrechten en schadevergoedingen. En de impact ervan zou nog veel groter kunnen zijn.

Twintig jaar geleden konden advocaten zich onmogelijk vernieuwingen als iTunes voorstellen. In sommige contracten is het daarom onduidelijk welke tarieven van toepassing zijn voor digitale auteursrechten.

Terwijl universal music volhoudt dat de FBT-zaak ‘geen juridisch precedent is' en betrekking heeft op ‘de taal van één specifiek "platen"contract', kan dit soort dubbelzinnigheden in duizenden oude contracten voorkomen. Het zou de muziekindustrie bij voldoende duidelijke contracten wel eens vele miljoenen, zo niet meer kunnen gaan kosten. Hieruit valt te concluderen dat men binnen de muziekindustrie toch inmiddels beter moest weten nadat al eerder juridische problemen waren ontstaan in de periode dat men van vinyl overstapte naar CD en er ook sprake was van omissies in de 'platencontracten'.
universal music heeft al bekendgemaakt dat het een nieuwe hoorzitting verwacht.

bron: o.a. de standaard, the guardian
http://www.guardian.co.uk/music/
 

© s. kroeske - j.fictoor