TargetMedia kijkt weer vooruit na overname Aim4Music

Gebaseerd op: Entertainment Business (augustus 2010)

TargetMedia, aanbieder van muziek via internet, kijkt weer vooruit na de overname van Aim4Music. Paul van Rooij, president van TargetMedia, noemt Aim4Music een `gigantisch lijk`. Dat wist hij voor de overname al, maar het leek hem in het belang van de muziekindustrie om het bedrijf niet te laten klappen.

DownloadMusic, de online muziekwinkel van TargetMedia, heeft volgens Van Rooij een marktaandeel van circa 10%. Dit jaar heeft de webshop geen nieuwe partijen online gezet. Eerst moesten de interne zaken op orde worden gebracht. Wel werd met Shell samengewerkt. Bij elke tankbeurt kreeg de automobilist een gratis te downloaden track aangeboden. Tevens kon voor €3,50 het bijbehorende album worden gedownload. Daardoor zijn 8 miljoen consumenten geconfronteerd met legaal downloaden.

Universal Music is aandeelhouder geworden van TargetMedia. Het ziet het als major muziekmaatschappij als haar plicht om de markt voor online muziek te helpen ontwikkelen. Van Rooij kan de online streamdienst Spotify nauwelijks zien als serieuze concurrent. Volgens hem verliest het bedrijf maandelijks ruim 5 miljoen dollar.

http://www.targetmedia.nl/

http://www.downloadmusic.nl/

 

© s. kroeske - j.fictoor