Muziekindustrie wil tij keren met sponsoring cd`s Met de sponsoring van cd`s onderneemt de muziekindustrie een volgende poging om de door het gratis downloaden van liedjes teruggelopen inkomsten uit cd-verkoop te compenseren. Zo wordt het eind september in Nederland te verschijnen nieuwe album van Mariah Carey gesponsord door het verkeersbureau van the Bahama`s.

Muziekmaatschappij Island/Def Jam besloot om van het gangbare begeleidende boekje een soort minitijdschrift te maken met naast gegevens over de artiest ook reclame voor cosmeticaproducten van Elizabeth Arden en Le Métier de Beauté, champagnemerk Angel en het Braziliaanse schoenenmerk Carmen Steffens. Als de sponsorinkomsten volgens verwachting de kosten van naar verluidt circa 4,5 miljoen dollar dekken, zullen ook artiesten als Rihanna, Bon Jovi en Kayne West gebruik gaan maken van gesponsorde boekjes.

Volgens onderzoeksbureau Nielsen liggen de cd-verkopen dit jaar 15% lager dan afgelopen jaar. Grote muzieklabels als Warner, Universal, Sony en EMI bundelen inmiddels de krachten en bieden consumenten de mogelijkheid een volledig album inclusief een digitaal cd-boekje te downloaden.
bron: De Telegraaf
(5-9-2009)
 

© s. kroeske - j.fictoor