NVPI HALFJAARCIJFERS 2009: CONSUMENT BESTEEDT MINDER AAN ENTERTAINMENTPRODUCTEN Ondanks het succes van nieuwe producten zoals Blu-ray, downloads en games, is de markt voor entertainmentproducten in de eerste helft van 2009 licht gekrompen. Aldus meldt de NVPI, het overkoepelend orgaan van de Nederlandse audio- en videobranche. De illegale parallelmarkten en het teruglopende consumentenvertrouwen zijn hier debet aan. Consumenten besteedden in de eerste helft van het jaar 378 miljoen euro aan de aanschaf van muziek, dvd’s en games. Dat is 4,5% minder dan in de eerste helft van 2008.
 
Blu-ray in opmars
De filmliefhebber geniet van films met een superieure beeldkwaliteit dankzij Blu-ray. Meer dan 300.000 stuks vonden hun weg naar de consument, drie keer zoveel als in de eerste helft van 2008. De markt voor films en televisieseries is in zijn geheel nagenoeg stabiel. Dat betekent dat het ‘fysieke product’ nog niets aan populariteit heeft ingeboet. Gezien de releases die voor het najaar voorzien zijn verwacht NVPI dat de groei van Blu-ray zich in 2009 zal voortzetten. Goed verkopende titels in het eerste halfjaar van 2009 zijn ‘Quantum of Solace’, ‘Bolt’ en het Nederlandse succes ‘Oorlogswinter’.
 
Muziekmaatschappijen spelen in op veranderende behoeften
De digitale ontwikkelingen hebben de manier waarop muziekmaatschappijen hun producten distribueren en artiesten hun fans bereiken, veranderd. Het aanbod is tegenwoordig volledig ‘multichannel’. Inmiddels wordt zo’n 15% van de omzet van maatschappijen gegenereerd uit verschillende vormen van digitale exploitatie. Daaronder vallen verkopen van downloads, maar ook licenties voor streaming en ‘ad-supported’ diensten. De digitale markt lijkt echter vooral een markt voor het ‘proberen’ van muziek. Ruim 95% van de albums wordt namelijk op cd verkocht. Voor singles heeft echter digitaal de overhand. Opvallend is opnieuw het succes van het nationaal product. Nick & Simon, Ilse DeLange, Blof, Marco Borsato en Guus Meeuwis gooien hoge ogen in de top 10.
 
Gamesmarkt stabiliseert
De markt voor games is de afgelopen jaren onstuimig gegroeid. Daaraan lijkt in het eerste halfjaar van 2009 voorzichtig een einde te zijn gekomen. De software voor ‘next-gen home consoles’ (PS3, Wii, Xbox) neemt inmiddels een marktaandeel van 27% in. De verwachting is dat 2009 in afzet met groei zal afsluiten doordat de consoles in prijs dalen. Goed verkopende nieuwe titels zijn onder onder ander The Sims 3 en Killzone 2.
 
Tijd om knopen door te hakken
NVPI is blij met het toenemende begrip voor de bestrijding van illegaal aanbod. Eindelijk wordt erkend dat de industrie niet kan concurreren tegen gratis. De recente vonnissen in de zaken tegen The Pirate Bay en Mininova worden door NVPI dan ook verwelkomd. Desondanks is NVPI van mening dat het tijd is geworden dat de overheid zelf ook knopen doorhakt en in navolging van bijvoorbeeld Zweden, Frankrijk en Engeland maatregelen neemt om illegale file sharing tegen te gaan en het gebruik van legaal aanbod te stimuleren.

bron: http://www.nvpi.nl/nvpi/
 

© s. kroeske - j.fictoor